?️ Emoji Investigator ™

Questionable content, possibly linked

Tag: shaltay boltay

Evgeny Prigozhin – IRA financier

Meduza, June 2016:

In 2014, hackers from the online group “Anonymous International” further corroborated that Prigozhin’s company Concord was involved in financing the Internet Research Agency.

It would seem that Prigozhin and his people provided the Russian authorities with other propaganda-related services, as well. In November 2013, three months before the overthrow of Ukrainian President Viktor Yanukovich, a news agency called “Kharkov” was founded in Ukraine, and it opened a branch office in Crimea. The agency advocated a pro-Russian position in its news reports, using the term “Novorossiya” well before violence began in eastern Ukraine. (Novorossiya is a historical term of the Russian Empire denoting a region north of the Black Sea that suddenly re-entered the political lexicon when Moscow-backed separatists took up arms against Kiev in 2014.) According to the newspaper Novaya Gazeta, Evgeny Prigozhin financed Kharkov. (Journalists later discovered that Prigozhin’s mobile phone number—listed as “Evgeny Viktorovich”—was among the contacts of Konstantin Kobzar, one of Viktor Yanukovich’s assistants.)

The next day, on May 31, Prigozhin filed 15 different lawsuits against the Internet search engine Yandex, seeking to utilize Russia’s new law on “the right to be forgotten,” which obliges search engines to respond to citizens’ requests to remove results linking to “illegal, inaccurate, or irrelevant information” about that individual. In particular, Prigozhin has demanded that Yandex delete its links to Novaya Gazeta’s report about the “troll factory,” Fontanka’s report about Prigozhin’s “business empire” in military communities (specifically, his state contracts with the Defense Ministry), and an article about military communities published on the Ukrainian news website Apostrof, with the headline “On Putin’s Thieving Chef.”

Yandex refused to censor its search results, arguing that Prigozhin offered no reasons, and neither did he give any proof that the published information is inaccurate. Technically speaking, it’s still unclear why Prigozhin wants these hyperlinks removed from his search results on Yandex. Prigozhin has refused to speak to journalists for many years now.

Maybe Yandex isn’t as corrupt as I thought…

From mr7.ru, March 2015 (Google auto-translate from Russian):

The company is allegedly financed by the Concord holding company (food production, restaurants, real estate, development) headed by the friend and cook of the Russian president Yevgeny Prigozhin. Since 2000, the holding company has been organizing banquets in the Kremlin, has also been cooperating with JSC Voentorg and the Ministry of Defense.”

Daily Beast, October 2017:

And Baskaev fingered Putin pal Yevgeny Prigozhin as his former “boss,” or “our guy who gives us money.”

Different Daily Beast article about sanctions against Russian officials in US (a year old, it says):

The U.S. Treasury Department has added seven Russians and dozens of companies to its sanctions list because of Moscow’s activities in Crimea and Ukraine. The updated list, released Tuesday, includes Yevgeny Prigozhin, a St. Petersburg businessman known as President Vladimir Putin’s chef. The addition of new names provoked an angry response from the Kremlin, with Deputy Foreign Minister Sergei Ryabkov vowing to get revenge. “We will be expanding our lists, we will see how we can respond asymmetrically,” Ryabkov told Russia’s TASS news agency. Prigozhin, known for his Kremlin connections, was added to the list because he provided financial and technological support to top Russian defense officials, the Treasury statement said. He has also been linked to a murky private security contractor that has sent mercenaries to Ukraine and Syria, known as ChVK Vagner.

Prigozhin Wikipedia page, current to November 2017:

Russian media point out that according to documents, published by hackers from Anonymous International, Concord is directly involved with trolling administration through the agency. Researchers cite e-mail correspondence, in which Concord gives instructions to trolls and receives reports on accomplished work.

 

Mikhail Bystrov – IRA / Glavset director

From mr7.ru, March 2015 (Google auto-translate from Russian):

“LLC “Internet Research” (TIN 7813585038) was founded in March 2014. The company acts as the successor to LLC “Internet Research Agency” (INN 7805627478), which was based in Olgino. The legal address of “Internet research”, according to commercial registers, is Bolshaya Raznochinnaya street, 17, room 1-N. The founder and general director is Michael Bystrov born in 1958, retired colonel of militia, former chief of the Ministry of Internal Affairs in Moscow district of St. Petersburg. According to Kommersant , in the 1990s, Mikhail Ivanovich stood at the origins of the Regional Office for Combating Organized Crime.

Wired, September 2017:

According to Russia researchers at the liberal advocacy group Center for American Progress, there’s reason to believe the Internet Research Agency is operating under a new name: Glavset.

A Russian tax filing reveals that Glavset, which launched in February 2015, operates out of the same office building—55 Savushkin Street in St. Petersburg—that once housed the Internet Research Agency. The filing lists Mikhail Ivanovich Bystrov, former head of the Internet Research Agency, as its general director.

Wikipedia IRA page:

“As of October 2014, the company belonged to Mikhail Bystrov, who had been the head of the police station at Moscow district of Saint Petersburg.[11]”

Masterandmargarita.eu (still don’t know what that site is):

The modern office building with four floors at the Savushkina ulitsa no. 55 in Saint Petersburg houses two similar companies. Besides the aforementioned Internet Research Agency, it also houses the Интернет исследования [Internet issledovaniya] or Internet Research, a company ran by Mikhail Bystrov, a former police officer from Saint Petersburg. This company also belongs to Yevgeny Prigoshin’s holding company Concord.

Igor Osadchy – IRA ‘Translator’ project director

Meduza, February 2015:

“Igor Osadchy, whom the leaked emails name as the director of Translator, a project at the Internet Research Agency tasked with placing comments in foreign news media, later sued Shaltai for personal data theft. A representative at Roskomnadzor, Russia’s federal agency for media oversight, then announced, “A court has determined that the information [published by Shaltai] must be deleted, but the website’s hosting provider has not responded to our notification. Therefore, our agency has ordered Internet Service Providers to block this blog.””

Same quote appears on the Guardian.

Buzzfeed, June 2014:

According to the documents, which are attached to several hundred emails sent to the project’s leader, Igor Osadchy, the effort was launched in April and is led by a firm called the Internet Research Agency. It’s based in a Saint Petersburg suburb, and the documents say it employs hundreds of people across Russia who promote Putin in comments on Russian blogs.

Osadchy told BuzzFeed he had never worked for the Internet Research Agency and that the extensive documents — including apparent budgeting for his $35,000 salary — were an “unsuccessful provocation.” He declined to comment on the content of the leaks. The Kremlin declined to comment. The Internet Research Agency has not commented on the leak.

Did a significant amount of other searching and nothing else too definitive from other sources comes up.

Vyacheslav Volodin – Chairman of State Duma

I put together a post looking at sources for a software application used by the Chairman of the State Duma of Russian Vyacheslav Volodin.

Vedomosti, May 2014 – auto-translated from Russian:

“Coming at the peak of the meeting rallies, the new team of Vyacheslav Volodin radically revised the attitude towards working with the network audience, placing a stake on systemic manipulation of public opinion through the tools of new media.

This work was recognized so effective that it was decided to send these weapons outside – to the American and European audiences.

According to sources close to the presidential administration, preliminary work began in the fall of 2013. The strategy was agreed upon by Volodin, after which they selected the performers and began to create the infrastructure.

Curators of the external direction are called those who were previously engaged in the domestic market. Work on the West is only just unfolding, but already now it is becoming noticeable.”

So their premise is that the technology infrastructure developed after internet crackdowns in Russia in 2011 was so successful they exported it. And this written in 2014, which seems all the more prescient.

But as we know, Americans were developing similar technologies at a government level in 2010/2011 time period as well. (Also HB Gary leak.)

Here’s that mention of India and Thailand again:

“At the same time, the hired Russian structures themselves use subcontractors around the world. While it was possible to reliably establish their working contacts with groups in Germany, India and Thailand. Most likely we are talking about natives of Russia.

Now the system that is being built in America and Europe exists in a test mode. Mostly they are engaged in classical information-analytical work.

The so-called “Anonymous International” group has laid out some of the documentation, possibly related to the activity of one of the main “American” teams (download the folder at http://www.sendspace.com/file/q3jft3).

This is the new, external department of the “nest of trolls,” which was exposed in September 2013 in an investigation (“http://www.novayagazeta.ru/politics/59889.html) of Novaya Gazeta.””

(Note: The sendspace link above to Anonymous International/Shaltay Boltay leaks is not functional.)

Cripo.com.ua May 2014 article, auto-translation:

“At the end of May, a group of hackers from the “Anonymous International” began publishing a series of documents received from the hacked electronic mailboxes of Olga Dzalba, a financier of the Internet Research Agency (AIE), a structure based in the suburbs of St. Petersburg – Olgino – in the summer of 2013, the order of the head of the company “Concord” Eugene Prigozhin. In addition, in the open access were reports on the work done, addressed to a man by the name of Volodin.

Vedomosti , by the way, links the Kremlin’s adopted strategy for manipulating public consciousness through new media with the name of Vyacheslav Volodin, the first deputy head of the presidential administration.

As it follows from the documents analyzed by Fontanka.ru , under a single management a scheme was built out of Internet agencies with hundreds of paid bloggers and commentators, as well as several media outlets in Russia and Ukraine. Their maintenance is estimated at 33.5 million rubles a month, of which more than 17 million – in cash. Financial documents are full of notes “not of.” – Apparently, “not officially.””

BBC February 2012:

“Mr Volodin is widely considered one of the country’s most influential and ambitious hardliners.

He is a deputy prime minister and the government’s chief of staff, and as such is the brains behind Vladimir Putin’s presidential election campaign.”

His Wikipedia page, current to November 2017:

“In October 21, 2010 he was appointed Deputy Prime Minister under Dmitry Medvedev. as well as—after the dismissal of Sergey Sobyanin in connection with his approval to the Mayor of Moscow—Chief of Staff of the Presidential Executive Office.”

Medvedev and Sobyanin connection.

Interesting, via same Wikipedia source:

“In April 28, 2014, following the Crimean status referendum, the U.S. Treasury put Volodin on the Specially Designated Nationals List (SDN), a list of individuals sanctioned as “members of the Russian leadership’s inner circle.”[4][5][6][7][8] The sanctions freeze any assets he holds in the US[7] and ban him from entering the United States.[9]

On 12 May 2014, Volodin was added to the European Union sanctions list due to his role in the 2014 Crimean crisis.[10] He is barred from entering the EU countries, and his assets in the EU have to be frozen.”

The Moscow Times, September 2016:

“Vyacheslav Volodin was brought in to mastermind Putin’s victory in the 2012 presidential election after the Bolotnaya protests in December 2011.”

More links and quotes I compiled regarding 2011 Russian election protests.

Reuters February 2012:

“He has mostly kept in the shadows, especially since he became first deputy chief of staff in the presidential administration in a reshuffle following the start of mass protests over alleged fraud in a December 4 parliamentary election.

Volodin’s challenge is to ensure Putin wins 50 percent of the votes on March 4 to avoid a second-round runoff, which could undermine his authority.”

United Russia links.

Associated Press, September 2016.

“While Volodin has largely stayed in the shadows, he is considered one of Russia’s most influential officials, a puppet master who has directed the parliament’s work and engineered elections. He was also widely seen as a driving force behind a string of draconian laws in response to massive anti-Putin protests in 2011-2012.”

Regarding Putin election situation of 2012, BBC September 2011:

“Russian Prime Minister Vladimir Putin says he has accepted a proposal to stand for president in March 2012.

Addressing the ruling United Russia party’s annual congress, Mr Putin and current President Dmitry Medvedev backed one another to switch roles.”

… “He had already served two terms as president before Mr Medvedev took over in 2008. Mr Putin was barred by the constitution from running for a third consecutive term.”

… “Under recent constitutional amendments, the new president will have a six-year mandate rather than four years as before. He or she will be able to serve no more than two consecutive terms, meaning Mr Putin could be in office until 2024.”

… “However, along with genuine messages of support, a #putin2012 hashtag appeared which raised suspicions of manipulation among bloggers.

It was being promoted, in part, by tweeters who had registered on Twitter on the same date, 27 June 2011, some within seconds of each other, with account locations that spanned Russia.”

 

Dmitri Medvedev – Russian Prime Minister

Dmitri Medvedev (Wikipedia) – Russian Prime Minister

“In August 2014, Anonymous International released archives from three different email accounts allegedly belonging to Dmitri Medvedev, as well as correspondence from Duma deputy and United Russia member Robert Shlegel about an organized “troll” attack on the websites of major American and British news media (including The New York Times, CNN, the BBC, USA Today, and The Huffington Post).”

Original source of above quote: Meduza 2015

Seems like Anonymous International is the English-language name for Shaltai Boltai (Humpty Dumpty), which is the source of the above leaks.

National Post, October 2016:

“A group known as Anonymous International or Shaltai-Boltai has revealed, time after time, e-mails and other confidential documents from the domestic policy department of President Vladimir Putin’s administration, as well as those belonging to ministers and aides to Prime Minister Dmitri Medvedev and Moscow Mayor Sergei Sobyanin.”

August 2014 Guardian reporting of Medvedev Twitter hack.

Buzzfeed June 2014:

“Dmitry Medvedev, Putin’s protégé who was president from 2008–12, made a show of embracing social media, but it never sat well with officials and Putin supporters. The gulf between Medvedev’s transparency drive and Russia’s Byzantine bureaucracy’s reluctance to change only highlighted his impotence, earning him the nickname “Microblogger” for his small stature.”

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén