?️ Emoji Investigator ™

questionable content, possibly linked ? ? ?

Tag: 2014

Russian bloggers with over 3,000 followers must register with the government

I’ve seen this stated as fact in numerous places, that bloggers in Russian with over 3,000 followers must register with the government. Is it true?

BBC, August 2014:

It means bloggers with more than 3,000 daily readers must register with the mass media regulator, Roskomnadzor, and conform to the regulations that govern the country’s larger media outlets.

Internet companies will also be required to allow Russian authorities access to users’ information.

It includes measures to ensure that bloggers cannot remain anonymous, and states that social networks must maintain six months of data on its users.

The information must be stored on servers based in Russian territory, so that government authorities can gain access.

Related: Livejournal’s links to the Russian government.

Mikhail Bystrov – IRA / Glavset director

From mr7.ru, March 2015 (Google auto-translate from Russian):

“LLC “Internet Research” (TIN 7813585038) was founded in March 2014. The company acts as the successor to LLC “Internet Research Agency” (INN 7805627478), which was based in Olgino. The legal address of “Internet research”, according to commercial registers, is Bolshaya Raznochinnaya street, 17, room 1-N. The founder and general director is Michael Bystrov born in 1958, retired colonel of militia, former chief of the Ministry of Internal Affairs in Moscow district of St. Petersburg. According to Kommersant , in the 1990s, Mikhail Ivanovich stood at the origins of the Regional Office for Combating Organized Crime.

Wired, September 2017:

According to Russia researchers at the liberal advocacy group Center for American Progress, there’s reason to believe the Internet Research Agency is operating under a new name: Glavset.

A Russian tax filing reveals that Glavset, which launched in February 2015, operates out of the same office building—55 Savushkin Street in St. Petersburg—that once housed the Internet Research Agency. The filing lists Mikhail Ivanovich Bystrov, former head of the Internet Research Agency, as its general director.

Wikipedia IRA page:

“As of October 2014, the company belonged to Mikhail Bystrov, who had been the head of the police station at Moscow district of Saint Petersburg.[11]”

Masterandmargarita.eu (still don’t know what that site is):

The modern office building with four floors at the Savushkina ulitsa no. 55 in Saint Petersburg houses two similar companies. Besides the aforementioned Internet Research Agency, it also houses the Интернет исследования [Internet issledovaniya] or Internet Research, a company ran by Mikhail Bystrov, a former police officer from Saint Petersburg. This company also belongs to Yevgeny Prigoshin’s holding company Concord.

Igor Osadchy – IRA ‘Translator’ project director

Meduza, February 2015:

“Igor Osadchy, whom the leaked emails name as the director of Translator, a project at the Internet Research Agency tasked with placing comments in foreign news media, later sued Shaltai for personal data theft. A representative at Roskomnadzor, Russia’s federal agency for media oversight, then announced, “A court has determined that the information [published by Shaltai] must be deleted, but the website’s hosting provider has not responded to our notification. Therefore, our agency has ordered Internet Service Providers to block this blog.””

Same quote appears on the Guardian.

Buzzfeed, June 2014:

According to the documents, which are attached to several hundred emails sent to the project’s leader, Igor Osadchy, the effort was launched in April and is led by a firm called the Internet Research Agency. It’s based in a Saint Petersburg suburb, and the documents say it employs hundreds of people across Russia who promote Putin in comments on Russian blogs.

Osadchy told BuzzFeed he had never worked for the Internet Research Agency and that the extensive documents — including apparent budgeting for his $35,000 salary — were an “unsuccessful provocation.” He declined to comment on the content of the leaks. The Kremlin declined to comment. The Internet Research Agency has not commented on the leak.

Did a significant amount of other searching and nothing else too definitive from other sources comes up.

Vyacheslav Volodin – Chairman of State Duma

I put together a post looking at sources for a software application used by the Chairman of the State Duma of Russian Vyacheslav Volodin.

Vedomosti, May 2014 – auto-translated from Russian:

“Coming at the peak of the meeting rallies, the new team of Vyacheslav Volodin radically revised the attitude towards working with the network audience, placing a stake on systemic manipulation of public opinion through the tools of new media.

This work was recognized so effective that it was decided to send these weapons outside – to the American and European audiences.

According to sources close to the presidential administration, preliminary work began in the fall of 2013. The strategy was agreed upon by Volodin, after which they selected the performers and began to create the infrastructure.

Curators of the external direction are called those who were previously engaged in the domestic market. Work on the West is only just unfolding, but already now it is becoming noticeable.”

So their premise is that the technology infrastructure developed after internet crackdowns in Russia in 2011 was so successful they exported it. And this written in 2014, which seems all the more prescient.

But as we know, Americans were developing similar technologies at a government level in 2010/2011 time period as well. (Also HB Gary leak.)

Here’s that mention of India and Thailand again:

“At the same time, the hired Russian structures themselves use subcontractors around the world. While it was possible to reliably establish their working contacts with groups in Germany, India and Thailand. Most likely we are talking about natives of Russia.

Now the system that is being built in America and Europe exists in a test mode. Mostly they are engaged in classical information-analytical work.

The so-called “Anonymous International” group has laid out some of the documentation, possibly related to the activity of one of the main “American” teams (download the folder at http://www.sendspace.com/file/q3jft3).

This is the new, external department of the “nest of trolls,” which was exposed in September 2013 in an investigation (“http://www.novayagazeta.ru/politics/59889.html) of Novaya Gazeta.””

(Note: The sendspace link above to Anonymous International/Shaltay Boltay leaks is not functional.)

Cripo.com.ua May 2014 article, auto-translation:

“At the end of May, a group of hackers from the “Anonymous International” began publishing a series of documents received from the hacked electronic mailboxes of Olga Dzalba, a financier of the Internet Research Agency (AIE), a structure based in the suburbs of St. Petersburg – Olgino – in the summer of 2013, the order of the head of the company “Concord” Eugene Prigozhin. In addition, in the open access were reports on the work done, addressed to a man by the name of Volodin.

Vedomosti , by the way, links the Kremlin’s adopted strategy for manipulating public consciousness through new media with the name of Vyacheslav Volodin, the first deputy head of the presidential administration.

As it follows from the documents analyzed by Fontanka.ru , under a single management a scheme was built out of Internet agencies with hundreds of paid bloggers and commentators, as well as several media outlets in Russia and Ukraine. Their maintenance is estimated at 33.5 million rubles a month, of which more than 17 million – in cash. Financial documents are full of notes “not of.” – Apparently, “not officially.””

BBC February 2012:

“Mr Volodin is widely considered one of the country’s most influential and ambitious hardliners.

He is a deputy prime minister and the government’s chief of staff, and as such is the brains behind Vladimir Putin’s presidential election campaign.”

His Wikipedia page, current to November 2017:

“In October 21, 2010 he was appointed Deputy Prime Minister under Dmitry Medvedev. as well as—after the dismissal of Sergey Sobyanin in connection with his approval to the Mayor of Moscow—Chief of Staff of the Presidential Executive Office.”

Medvedev and Sobyanin connection.

Interesting, via same Wikipedia source:

“In April 28, 2014, following the Crimean status referendum, the U.S. Treasury put Volodin on the Specially Designated Nationals List (SDN), a list of individuals sanctioned as “members of the Russian leadership’s inner circle.”[4][5][6][7][8] The sanctions freeze any assets he holds in the US[7] and ban him from entering the United States.[9]

On 12 May 2014, Volodin was added to the European Union sanctions list due to his role in the 2014 Crimean crisis.[10] He is barred from entering the EU countries, and his assets in the EU have to be frozen.”

The Moscow Times, September 2016:

“Vyacheslav Volodin was brought in to mastermind Putin’s victory in the 2012 presidential election after the Bolotnaya protests in December 2011.”

More links and quotes I compiled regarding 2011 Russian election protests.

Reuters February 2012:

“He has mostly kept in the shadows, especially since he became first deputy chief of staff in the presidential administration in a reshuffle following the start of mass protests over alleged fraud in a December 4 parliamentary election.

Volodin’s challenge is to ensure Putin wins 50 percent of the votes on March 4 to avoid a second-round runoff, which could undermine his authority.”

United Russia links.

Associated Press, September 2016.

“While Volodin has largely stayed in the shadows, he is considered one of Russia’s most influential officials, a puppet master who has directed the parliament’s work and engineered elections. He was also widely seen as a driving force behind a string of draconian laws in response to massive anti-Putin protests in 2011-2012.”

Regarding Putin election situation of 2012, BBC September 2011:

“Russian Prime Minister Vladimir Putin says he has accepted a proposal to stand for president in March 2012.

Addressing the ruling United Russia party’s annual congress, Mr Putin and current President Dmitry Medvedev backed one another to switch roles.”

… “He had already served two terms as president before Mr Medvedev took over in 2008. Mr Putin was barred by the constitution from running for a third consecutive term.”

… “Under recent constitutional amendments, the new president will have a six-year mandate rather than four years as before. He or she will be able to serve no more than two consecutive terms, meaning Mr Putin could be in office until 2024.”

… “However, along with genuine messages of support, a #putin2012 hashtag appeared which raised suspicions of manipulation among bloggers.

It was being promoted, in part, by tweeters who had registered on Twitter on the same date, 27 June 2011, some within seconds of each other, with account locations that spanned Russia.”


Color Revolutions

Quartz, December 2015 – social movements as a replacement for conventional warfare:

“Pointing to the social protests that rocked the world from 2011 to 2014, beginning with the Arab Spring and continuing through Ukraine’s Euromaidan Revolution and Hong Kong’s Occupy Central, Shoygu argued that Western powers are deploying social movements as a technique devised “according to the rules of the art of war” for overthrowing unfriendly governments.”

PONARS Eurasia website, referencing above event, September 2014:

“Russian officials at the MCIS conference described color revolutions as a new technique of aggression pioneered by the United States and geared toward destroying a state from within by dividing its population. The advantage of this technique, compared to military intervention, is that it requires a relatively low expenditure of resources to achieve its goals.”

Same article, an interesting aside about the sympathies among the Christian right to Russian human rights positions:

“The European right has also been sympathetic to Russia’s positions on issues such as the role of religion in society, same-sex marriage, and gay rights generally. These positions have also gained Russia some unlikely supporters among the Christian right in the United States, where Russian support for anti-abortion and anti-gay rights views has, in turn, been reciprocated by what would be otherwise surprising sympathy for Russian foreign policy positions on issues such as human rights and democracy promotion.”

Wikipedia Color Revolutions page, current to November 2017:

“The colour revolutions are notable for the important role of non-governmental organisations (NGOs) and particularly student activists in organising creative non-violent resistance.”

June 2014, NPR, 4:34 min, “Are ‘Color Revolutions’ A New Front In U.S.-Russia Tensions?”


Camp Seliger / Seliger Forum

Wth is Camp Seliger, and how does it fit into this Internet Research Agency mess?

Novaya Gazeta, September 2013 (auto-translated):

“In 2013, Soskovets’s “North-West Service Agency” won 18 contests for the organization of holidays, forums and sports events for St. Petersburg authorities. In half of the competitions the agency participated alone. In the summer of 2013, the contest for transport services for participants of the camp “Seliger” won.”

Very unsure about reliability of masterandmargarita.eu as a source of information, but they too talk about Camp Seliger:

“Companies like Internet Research Agency often recruit their – mostly young – employees at the so-called Seliger Camp. That’s an annual gathering of young people at Lake Seliger, about 350 km from Moscow, with a strong brainwashing character.”

LA Times, August 2011:

“In this sprawling Kremlin-sponsored youth camp 220 miles northwest of Moscow — 99 acres of white sand, tall pines and Lake Seliger, a jewel of Russian nature — thousands of young men and women are learning how to be supporters of the ruling United Russia party, future politicians and senior government officials.

The state spends more than $7 million to accommodate about 20,000 18- to 25-year-olds at the camp, known as Seliger Forum-2011. They come in groups of 7,000 for nine days in July, most of them from Kremlin-nurtured youth organizations such as Nashi (Ours), Mestnyie (Locals) and Stal (Steel).

… “”These young people are taught to open up accounts in all social networks, make as many friends as possible and thus spread information with maximum efficiency,” explained Vasily Yakemenko, founder of the Nashi youth group and head of the Federal Agency for Youth Affairs that runs the camp.”

Also unsure about reliability of opendemocracy.net domain as information source, but they talk about Seliger here (May 2014). Interesting as a first-hand account anyway.

Another opendemocracy.net article from May 2014 says similar things to what we’ve heard already (may be re-print?):

“But the Internet Research Agency has other links as well as Concord Catering. Kirill Skladovich, financial director of the Agency, is a former leader of the youth parliament of St Petersburg; one of the Agency directors, Aleksei Soskovets, keeps in close touch with Vladimir Putin, the St Petersburg City Administration and the Committee for Youth Policy. His company North-Western Services Agency won 17 tenders for providing services for the St Petersburg authorities. One of these was for the transportation of participants to the youth camp Seliger, which has always been considered a platform for the pro-Kremlin movement Nashi.

In discussion with a correspondent, Soskovets confirmed that employees working on the internet use the methods of Nashi.”

More on Soskovets’ North-West Service Agency.


Dmitri Medvedev – Russian Prime Minister

Dmitri Medvedev (Wikipedia) – Russian Prime Minister

“In August 2014, Anonymous International released archives from three different email accounts allegedly belonging to Dmitri Medvedev, as well as correspondence from Duma deputy and United Russia member Robert Shlegel about an organized “troll” attack on the websites of major American and British news media (including The New York Times, CNN, the BBC, USA Today, and The Huffington Post).”

Original source of above quote: Meduza 2015

Seems like Anonymous International is the English-language name for Shaltai Boltai (Humpty Dumpty), which is the source of the above leaks.

National Post, October 2016:

“A group known as Anonymous International or Shaltai-Boltai has revealed, time after time, e-mails and other confidential documents from the domestic policy department of President Vladimir Putin’s administration, as well as those belonging to ministers and aides to Prime Minister Dmitri Medvedev and Moscow Mayor Sergei Sobyanin.”

August 2014 Guardian reporting of Medvedev Twitter hack.

Buzzfeed June 2014:

“Dmitry Medvedev, Putin’s protégé who was president from 2008–12, made a show of embracing social media, but it never sat well with officials and Putin supporters. The gulf between Medvedev’s transparency drive and Russia’s Byzantine bureaucracy’s reluctance to change only highlighted his impotence, earning him the nickname “Microblogger” for his small stature.”

Internet Research Agency Overview

This June 2015 Adrian Chen NY Times piece is kinda the ‘canonical’ source with regards to the alleged Russian-government-linked Internet Research Agency.

  • Address: 55 Savushkina Street, St. Petersburg

“The Columbian Chemicals hoax was not some simple prank by a bored sadist. It was a highly coordinated disinformation campaign, involving dozens of fake accounts that posted hundreds of tweets for hours, targeting a list of figures precisely chosen to generate maximum attention. The perpetrators didn’t just doctor screenshots from CNN; they also created fully functional clones of the websites of Louisiana TV stations and newspapers. The YouTube video of the man watching TV had been tailor-made for the project. A Wikipedia page was even created for the Columbian Chemicals disaster, which cited the fake YouTube video. As the virtual assault unfolded, it was complemented by text messages to actual residents in St. Mary Parish. It must have taken a team of programmers and content producers to pull off.”

  • Informant, supposed former employee: Ludmila Savchuk

“The first thing employees did upon arriving at their desks was to switch on an Internet proxy service, which hid their I.P. addresses from the places they posted; those digital addresses can sometimes be used to reveal the real identity of the poster. Savchuk would be given a list of the opinions she was responsible for promulgating that day. Workers received a constant stream of “technical tasks” — point-by-point exegeses of the themes they were to address, all pegged to the latest news.”

“The point was to weave propaganda seamlessly into what appeared to be the nonpolitical musings of an everyday person.”

“Management was obsessed with statistics — page views, number of posts, a blog’s place on LiveJournal’s traffic charts — and team leaders compelled hard work through a system of bonuses and fines. “It was a very strong corporate feeling,” Savchuk says. Her schedule gave her two 12-hour days in a row, followed by two days off. Over those two shifts she had to meet a quota of five political posts, 10 nonpolitical posts and 150 to 200 comments on other workers’ posts. “


“While employed there, she copied dozens of documents to her personal email account and also plied her co-workers for information. She made a clandestine video of the office. In February, she leaked it all to a reporter for Moi Raion, a local newspaper known for its independent reporting. The documents, together with her story, offered the most detailed look yet into the daily life of a pro-Kremlin troll. “

  • Russian media claims IRA is funded by restaurater Evgeny Prigozhin
  • Prigozhin –> Concord (holding company)
  • An employee of Concord was spotted as IRA team leader
  • Concord approves payments to IRA (leaked emails)

“The boom in pro-Kremlin trolling can be traced to the antigovernment protests of 2011, when tens of thousands of people took to the streets after evidence of fraud in the recent Parliamentary election emerged. The protests were organized largely over Facebook and Twitter and spearheaded by leaders, like the anticorruption crusader Alexei Navalny, who used LiveJournal blogs to mobilize support. The following year, when Vyascheslav Volodin, the new deputy head of Putin’s administration and architect of his domestic policy, came into office, one of his main tasks was to rein in the Internet. Volodin, a lawyer who studied engineering in college, approached the problem as if it were a design flaw in a heating system. Forbes Russia reported that Volodin installed in his office a custom-designed computer terminal loaded with a system called Prism, which monitored public sentiment online using 60 million sources. According to the website of its manufacturer, Prism “actively tracks the social media activities that result in increased social tension, disorderly conduct, protest sentiments and extremism.” Or, as Forbes put it, “Prism sees social media as a battlefield.””

[Note: unable to find original source on Forbes mention. Also, is there some link to PRISM (surveillance program)?]

Russian crackdowns on internet (same NYT source):

“Laws were passed requiring bloggers to register with the state. A blacklist allowed the government to censor websites without a court order. Internet platforms like Yandex were subjected to political pressure, while others, like VKontakte, were brought under the control of Kremlin allies. Putin gave ideological cover to the crackdown by calling the entire Internet a “C.I.A. project,” one that Russia needed to be protected from.”

Columbian Chemicals hoax:

“The chain that links the Columbian Chemicals hoax to the Internet Research Agency begins with an act of digital subterfuge perpetrated by its online enemies. Last summer, a group called Anonymous International — believed to be unaffiliated with the well-known hacktivist group Anonymous — published a cache of hundreds of emails said to have been stolen from employees at the agency.”

… “The emails indicated that the Internet Research Agency had begun to troll in English. One document outlined a project called “World Translation”; the problem, it explained, was that the foreign Internet was biased four to one against Russia, and the project aimed to change the ratio. Another email contained a spreadsheet that listed some of the troll accounts the agency was using on the English-language web. After BuzzFeed reported on the leak, I used the spreadsheet to start mapping the network of accounts on Facebook and Twitter, trying to draw connections.”

[Note: I believe this is the Buzzfeed reporting from June 2014.

Trying to locate a copy of the actual leaks (presumably in Russian?), and the described spreadsheet.

Independent Russian newspaper account of infiltrating the agency.]

“Soshnikov showed me how he used a service called Yomapic, which maps the locations of social-media users, to determine that photos posted to Infosurfing’s Instagram account came from 55 Savushkina. He had been monitoring all of the content posted from 55 Savushkina for weeks and had assembled a huge database of troll content.”

  • FAN – Federal News Agency shares same address / building.
  • People’s News, same address

I can see now why that 2015 Chen NYT article is the canonical source for all this stuff.

Jumping to Buzzfeed’s 2014 reporting on the Internet Research Agency leaked emails from Anonymous International:

“The documents show instructions provided to the commenters that detail the workload expected of them. On an average working day, the Russians are to post on news articles 50 times. Each blogger is to maintain six Facebook accounts publishing at least three posts a day and discussing the news in groups at least twice a day. By the end of the first month, they are expected to have won 500 subscribers and get at least five posts on each item a day. On Twitter, the bloggers are expected to manage 10 accounts with up to 2,000 followers and tweet 50 times a day.”

  • Names as IRA leader: Igor Osadchy
  • Possibly founded in April 2014

Buzzfeed article links to this Russian site as holding the leaked emails. I clicked the link at the site and was re-directed to a mega.nz page reading telling me the file was unavailable because the account had multiple Terms of Service violations.

[Note: immediately after that, I experienced an unusual glitch on my self-hosted WordPress site telling me my session had expired and to log back in. Suspicious!]

Still can’t find the Buzzfeed 2014 Anonymous leaked spreadsheet of account names. But in November 2017, Recode published the House Intelligence committee blocked Twitter account list. Perhaps there is some cross-over?

Meduza 2015 article about Shaltai Boltai (Humpty Dumpty), the hacker group responsible for IRA leaks.

“Shaltai also released documents about how Concord, a company owned by Kremlin-connected restaurant owner Evgeny Prigozhin, apparently coordinates an army of pro-Putin “Internet trolls” through an outfit called the Internet Research Agency.

Igor Osadchy, whom the leaked emails name as the director of Translator, a project at the Internet Research Agency tasked with placing comments in foreign news media, later sued Shaltai for personal data theft. A representative at Roskomnadzor, Russia’s federal agency for media oversight, then announced, “A court has determined that the information [published by Shaltai] must be deleted, but the website’s hosting provider has not responded to our notification. Therefore, our agency has ordered Internet Service Providers to block this blog.” On July 27, 2014, acting on orders from Roskomnadzor, Russian ISPs blocked access to the domain b0ltai.org. The group’s main Twitter account, @b0ltai, was also blocked. Today, Shaltai’s website is accessible in Russia only via VPN or a mirror site. The group also runs @b0ltai2, a duplicate Twitter account, still unblocked in Russia, that reproduces all the first account’s posts, down to its retweets.”

… “In August 2014, Anonymous International released archives from three different email accounts allegedly belonging to Dmitri Medvedev, as well as correspondence from Duma deputy and United Russia member Robert Shlegel about an organized “troll” attack on the websites of major American and British news media (including The New York Times, CNN, the BBC, USA Today, and The Huffington Post).”

The Atlantic, October 2013 article about online Russian propaganda trolls.

  • Article lists St. Petersburg address: 131 Lakhtinsky Prospekt
  • 8 hr not 12 hr days
  • Free lunch
  • Uncertain name of above outfit. IRA mentioned seemingly separately. Other Google searches for this address point to same source text.

Adrian Chen, New Yorker July 2016 article about Russian hacks.

RBC.ru Russian language article about Internet Research Agency, October 2017. [Quotes via Google Translate Chrome extension]

“[The IRA ran] at least 118 communities and accounts on Facebook, Instagram and Twitter […] In August-September 2017, all identified communities with a combined audience of 6 million people were blocked by Facebook and Twitter.”

… “Communities associated with the “troll factory” for two years initiated about 40 offline events in the US cities, said a source close to the leadership of the organization. ”

… ”

Assistance in their conduct was provided by approximately 100 local activists who, according to the interlocutors of RBC magazine, did not know who they were dealing with: all communication was on the Internet, in English and from fake accounts.”

RBC.ru source is probably another “canonical”-ish source, which many other news articles refer to.

Guardian, April 2015 article on Russian troll factory.

“The Guardian spoke to two former employees of the troll enterprise, one of whom was in a department running fake blogs on the social network LiveJournal, and one who was part of a team that spammed municipal chat forums around Russia with pro-Kremlin posts. Both said they were employed unofficially and paid cash-in-hand. ”

… ““We had to write ‘ordinary posts’, about making cakes or music tracks we liked, but then every now and then throw in a political post about how the Kiev government is fascist, or that sort of thing,” she said.

Scrolling through one of the LiveJournal accounts she ran, the pattern is clear. There are posts about “Europe’s 20 most beautiful castles” and “signs that show you are dating the wrong girl”, interspersed with political posts about Ukraine or suggesting that the Russian opposition leader Alexei Navalny is corrupt.”

… “Instructions for the political posts would come in “technical tasks” that the trolls received each morning, while the non-political posts had to be thought up personally.”

… “The trolls worked in teams of three. The first one would leave a complaint about some problem or other, or simply post a link, then the other two would wade in, using links to articles on Kremlin-friendly websites and “comedy” photographs lampooning western or Ukrainian leaders with abusive captions.

Marat shared six of his technical task sheets from his time in the office with the Guardian. Each of them has a news line, some information about it, and a “conclusion” that the commenters should reach.”

“Leaked documents have linked the opaque company running the troll factory to structures close to the Kremlin, but there has been no hard evidence. “

Buzzfeed June 2014 about how IRA targeted Harry Potter fans, and other topics.

Guardian November 2016 article on government manipulation of social media.

” In 2011 the PR firm Bell Pottinger told undercover journalists that they could “create and maintain third-party blogs”, and spruce up Wikipedia profiles and Google search rankings. “

Links out to BBC March 2012 article about Bell Pottinger Wikipedia scandal.

Telegraph June 2015 article on Savchuk:

“She was put in the so-called Special Projects department using the LiveJournal blogging platform, where, she says, “people pretending to be individual bloggers– a fortune teller, a soldier, a Ukrainian man – had to, between posts about daily life or interesting facts, insert political reflections”. “

New York Times, May 2016 about Finnish activist exposing Russian trolls:

““They fill the information space with so much abuse and conspiracy talk that even sane people start to lose their minds,” she added.”

… “Pro-Russian activists insist that they are merely exercising their right to free speech, and that they do not take money or instructions from Moscow.”

Newsweek, October 2017 article on trolls, bots and fake news.

Regarding Azerbaijan:

“Social media has been a part of his presidential strategy since at least 2010, when members of the country’s main youth group, IRELI, were instructed to proliferate pro-government opinions online. As troll training-centers multiplied across the country—one source says there were 52 in different towns and cities, funded with government money…”

Article compares pro-government troll efforts around the world ^.

“It is estimated that 45% of Twitter activity in Russia is managed by such accounts.”

Estimated how, and by whom?

Independent, October 2017, accounts of IRA from a supposed former employee.

[Note, WordPress won’t accept article link: http://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/hillary-clinton-sex-tape-russia-body-double-troll-farm-employee-claims-a8023901.html ]

“He worked at the company from November 2014 to April 2015 and said he would impersonate “Kentucky rednecks” and African-Americans online on a regular basis.”

Daily Beast, Oct. 2017, version of same story.

“And Baskaev fingered Putin pal Yevgeny Prigozhin as his former “boss,” or “our guy who gives us money.” But the real head of the American department, he said, was the Azerbaijani-born Dzheykhun Aslanov—known simply as “Jay.””

Wired, September 2017 article discussing switch from IRA name to Glavset:

[Link problem continuing: https://www.wired.com/story/facebook-may-have-more-russian-troll-farms-to-worry-about/ ]

“The IRA, which was the subject of a 2015 New York Times Magazine investigation, may have been behind many of the bogus Facebook ads, the company says.

Of course, things aren’t as simple as that. Russian corporate records indicate Internet Research Agency has been inactive since December 2016. But that doesn’t mean that Russians no longer engage in such activity. According to Russia researchers at the liberal advocacy group Center for American Progress, there’s reason to believe the Internet Research Agency is operating under a new name: Glavset.

A Russian tax filing reveals that Glavset, which launched in February 2015, operates out of the same office building—55 Savushkin Street in St. Petersburg—that once housed the Internet Research Agency. The filing lists Mikhail Ivanovich Bystrov, former head of the Internet Research Agency, as its general director.”

… “It’s not clear whether Glavset purchased political ads on Facebook, or any other platform. A Facebook spokesman could not immediately say whether Facebook uncovered any ads placed by Glavset in the investigation it revealed Wednesday. That probe found 470 inauthentic pages and accounts affiliated with Internet Research Agency; Facebook turned that information over to special counsel Robert Mueller.”

NY Times September 2017 fake Russian accounts bought $100,000 ads on Facebook.

“Facebook officials said the fake accounts were created by a Russian company called the Internet Research Agency, which is known for using “troll” accounts to post on social media and comment on news websites.”

Is there a link to a blog post or other official testimony of them linking these accounts and ad buys to IRA?

Same source:

“Mr. Stamos wrote that while some of the ads specifically mentioned the two candidates, most focused instead on issues that were polarizing the electorate: “divisive social and political messages across the ideological spectrum — touching on topics from LGBT matters to race issues to immigration to gun rights.””

Ah, here we go, looks like the NYT source for the Stamos Facebook account quotes–a September 2017 Facebook security post.

Describes multiple sets of review data:

“In reviewing the ads buys, we have found approximately $100,000 in ad spending from June of 2015 to May of 2017 — associated with roughly 3,000 ads — that was connected to about 470 inauthentic accounts and Pages in violation of our policies. Our analysis suggests these accounts and Pages were affiliated with one another and likely operated out of Russia.”

The second more broad:

“In this latest review, we also looked for ads that might have originated in Russia — even those with very weak signals of a connection and not associated with any known organized effort. This was a broad search, including, for instance, ads bought from accounts with US IP addresses but with the language set to Russian — even though they didn’t necessarily violate any policy or law. In this part of our review, we found approximately $50,000 in potentially politically related ad spending on roughly 2,200 ads.”

August 2017 announcement by Facebook they will not allow advertising by pages that repeatedly share fake news.

Jumping back for a second to NYT Sept. 2017 article linked above:

“One question underlying the investigation of possible collusion between the Trump campaign and Russia is whether Russia-sponsored operators would have needed any guidance from American political experts. Facebook said that some of the ads linked to Russian accounts had targeted particular geographic areas, which may raise questions about whether anyone had helped direct such targeting.”

Wikipedia Web brigades article.

Linked off the Wikipedia page: November 2017, Washington Post.

“President Trump retweeted content from a fake account affiliated with Russia, a member of a Senate Judiciary Subcommittee revealed this week.

The account in question, @10_gop, tweeted “We love you, Mr. President,” and Trump retweeted the post saying “So nice, thank you!” on Sept. 19.”


Wikipedia web brigades page continuing:

“Any blog post written by an agency employee, according to the leaked files, must contain “no fewer than 700 characters” during day shifts and “no fewer than 1,000 characters” on night shifts. Use of graphics and keywords in the post’s body and headline is also mandatory. In addition to general guidelines, bloggers are also provided with “technical tasks” – keywords and talking points on specific issues, such as Ukraine, Russia’s internal opposition and relations with the West.[21]”

… “In 2015 Lawrence Alexander disclosed a network of propaganda websites sharing the same Google Analytics identifier and domain registration details, allegedly run by Nikita Podgorny from Internet Research Agency. The websites were mostly meme repositories focused on attacking Ukraine, Euromaidan, Russian opposition and Western policies. Other websites from this cluster promoted president Putin and Russian nationalism, and spread alleged news from Syria presenting anti-Western viewpoints.[37]”

… “In August 2015 Russian researchers correlated Google search statistics of specific phrases with their geographic origin, observing increases in specific politically loaded phrases (such as “Poroshenko”, “Maidan”, “sanctions”) starting from 2013 and originating from very small, peripheral locations in Russia, such as Olgino, which also happens to be the headquarters of the Internet Research Agency company.[38]”

Wikipedia Internet Research Agency page:

Wikipedia, re: Trolls from Olgino:

“The group’s office in Olgino, a historical district of Saint Petersburg, was exposed by Novaya Gazeta newspaper in 2013.[3]”

… “According to journalists’ investigations, the office in Olgino was named as Internet Research Agency Ltd. (Russian: ООО «Агентство интернет-исследований»).[3][8] The company was founded in the summer of 2013.[6]

Below citations link out to Russian language sites (for possible use to establish time-line):

“In 2014, according to Russian media, Internet Research Ltd. (Russian: ООО «Интернет исследования»), founded in March 2014, joined the agency’s activity. Novaya Gazeta newspaper claim this company to be a successor of Internet Research Agency Ltd.[10] Internet Research Ltd. is considered to be linked to Yevgeny Prigozhin, head of the holding company Concord. The “Trolls of Olgino” from Saint Petersburg are considered to be his project. As of October 2014, the company belonged to Mikhail Bystrov, who had been the head of the police station at Moscow district of Saint Petersburg.[11]”

… “Russian media point out that according to documents, published by hackers from Anonymous International, Concord is directly involved with trolling administration through the agency. Researchers cite e-mail correspondence, in which Concord gives instructions to trolls and receives reports on accomplished work.[5] ”

… “59°59′03.5″N 30°16′19.1″E

According to Russian online newspaper DP.ru, several months before October 2014 the office moved from Olgino to a four-story building at 55 Savushkina Street.[11][12][17]”

… “Novaya Gazeta newspaper reported that, according to Alexey Soskovets, head of the office in Olgino, North-Western Service Agency was hiring employees for similar projects in Moscow and other cities in 2013.[3]

From Novaya Gazeta September 2013 article (Google Translate from Russian):

“From the data of the Unified State Register of Legal Entities, it follows that the organization was registered on July 26, 2013. The founder is Mikhail Kurkin, the general director is Nikolai Chumakov.”

… “

Whew, well I think that’s a fairly exhaustive round-up of top links and quotes relative to the subject. Will try to condense this down into a more human-readable format in coming days.


Handkerchief & The Ghost of Marius the Giraffe

There’s a line in a 2014 Buzzfeed article about some supposedly leaked documents relating to the Internet Research Agency that I keep puzzling over. It reads:

“The archetypes for the accounts are called Handkerchief, Gay Turtle, The Ghost of Marius the Giraffe, Left Breast, Black Breast, and Ass, for reasons that are not immediately clear.”

I’m unable to find any additional clarifying statements about what this means from other sources. Many repetitions of the same phrasing as this Buzzfeed article are available, but none explaining this.

  • What is meant by ‘archetypes’ for accounts? Is it like a general model personality profile that operators use to create new false identities? (That’s what I’m assuming)
  • What do each of the names refer to specifically? What are the archetypes?
  • Where are the leaked emails (and English translations) of the specific documents which mention these ‘archetypes’?

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén